Povolání realitního makléře - provizožrouti nebo opravdoví pomocníci?
12. březen 2018V České republice se nahlíží na profesi realitního makléře velmi často negativně. Mohou za to jak předsudky, tak špatné zkušenosti lidí se začínajícími makléři, kteří nenaplnili očekávání svých klientů. Patří povolání realitního makléře jen mezi další provizožroutské profese nebo jsou makléři a realitky opravdovými pomocníky, kteří řeší potřeby lidí v oblasti prodeje a pronájmu nemovitostí?
Český pohled na věc
Za negativní vnímání lidí tohoto povolání může také náš systém, který obchod s realitami nijak nereguluje. Zákon, který by to měl napravit, však bohužel zatím nepřichází. Realitním makléřem se tak může stát každý bez ohledu na to, zda má vysokoškolský titul nebo pouze základní vzdělání. Stačí si pouze zřídit živnostenský list. Nepomáhá tomu ani fakt, že makléřů je na našem trhu stále nedostatek.
Veškerou zodpovědnost tak berou na sebe realitní kanceláře, které by měly začínajícím a nezkušeným makléřům zajistit adekvátní proškolení, neustálé vzdělávání a také mentoring od těch zkušenějších. Pouštět začínajícího makléře do velkých či složitých transakcí by akorát prohlubovalo negativní vnímaní této profese.
Češi se tak v některých případech rozhodnou například prodat svou nemovitost na vlastní pěst přes bezplatné portály. Může se jim to za určitých okolností povést, ale těch rizik, že přijdou o nemovitost i své životní úspory, existuje tolik, že by to vystačilo na samostatný článek. Podvodníci se totiž najdou všude a realitní trh, kde se obchoduje s veškerými úsporami a majetkem v hodnotě miliónů i desítek miliónů korun, je pro ně víc než lákavý. Už jste ale slyšeli o případu podvodníka, který chtěl nakoupit přes realitní kancelář?
Provize za nic?
Často se k nám dostávají dotazy typu: “Za co chcete provizi? Za to že nám uděláte prohlídku bytu, který stejně lépe zná sám majitel?” Práce makléře ale nespočívá pouze v prohlídce a ve výměně pár e-mailů s kupujícím a prodávajícím. Je za tím kromě nutnosti neustálého vzdělávání v oboru realit, práva, financí, daní, obchodu nebo například stavebnictví také investice do marketingu a propagace klientových nemovitostí (kterou hradí makléř ze svého). Nemluvě o know how zkušených makléřů, kteří mají za sebou stovky transakcí, nebo o čase stráveném s klienty i mimo pracovní dobu a o víkendech a dalších nákladech spojených s tou nejlepší možnou péčí o klienta. Samotná odměna přichází až v ten moment, kdy se transakce úspěšně uskuteční. To je pro makléře samo o sobě dost motivační.
Klient ale díky makléřovi, případně realitní kanceláři nemusí řešit další záležitosti spojené s transakcí. Realitní kancelář mu může v rámci svých služeb (tedy v rámci provize) nabídnout služby svých finančních specialistů, kteří najdou pro klienta nejvhodnější možnost financování, případně pojištění, dále také právní služby v podobě advokátní úschovy financí pro bezpečný průběh transakce. Zajistí rovněž zápis změny vlastnictví nemovitosti na katastrálním úřadě a samozřejmě správnost všech smluv a dalších potřebných dokumentů.
Díky zkušenostem daného makléře, respektive realitky máte jistotu, že v nedojde v některé z dílčích částí k nějakému pochybení a že ve finále ušetříte spoustu času i peněz, které by stálo využití dílčích služeb samostatně. A to vám může opravdu pomoci v cestě za vaším vysněným bydlením, respektive v cestě za úspěšným prodejem nemovitosti.
Makléři do jednoho pytle nepatří
Práce realitního makléře není žádný med. Je to dřina, která se těm nejlepším vyplatí. Zároveň se jedná o službu, jako je každá jiná. A to zkrátka něco stojí. V každém případě ani zde není na místě házet všechny do jednoho pytle. Těch opravdu dobrých realitních makléřů je samozřejmě méně. O to pečlivěji byste měli postupovat při výběru toho správného. Na to bychom se mohli zaměřit třeba příště.