Jak zvýšit cenu nemovitosti při prodeji
10. prosinec 2020Michal Hlavatý: Rozhodli jste se prodat svou nemovitost a chcete za ni získat maximum financí, kolik současný realitní trh dovoluje? Existuje totiž několik způsobů, jak ovlivnit cenu nemovitosti, ale záleží také na tom, jakou nemovitost prodáváte. V tomto článku vám dám několik užitečných tipů, které se vám mohou hodit.
Je navyšování ceny nemovitosti v pořádku?
Zatímco kritici většinou z řad laické veřejnosti tvrdí, že navyšování ceny nemovitosti není fér vůči kupujícím, dovolte mi podotknout, že obchod s nemovitostmi je stále obchod, a daný předmět obchodu má takovou cenu, jakou je ochoten kupující za něj zaplatit.
Cenu tedy především ovlivňuje poptávka. Do výše ceny nemovitosti pak samozřejmě vstupují i další faktory, jako je druh nemovitosti, stav nebo třeba lokalita. Pokud se cena nemovitosti výrazně navýší oproti nemovitostem s podobnými parametry, pak to skutečně není v pořádku. Ale v případě, že prodávající má nějakou představu o ceně a realitní makléř v dané nemovitosti vidí potenciál a řekne, že díky dobré přípravě a prezentaci ji dokáže prodat i o několik set tisíc dráž, navyšování ceny je zde zavádějící termín. Zkrátka nemovitost takovou cenu dle situace na trhu mít může.
Má smysl v současné době nemovitost prodat? Přečtěte si můj článek Vyplatí se prodej nemovitosti v době koronaviru?
Jak připravit nemovitost k prodeji
Zpravidla se stává, že prodává první dojem. Proto byste se měli při přípravě nemovitosti k prodeji zaměřit hlavně na přednosti nemovitosti a také na to, jak bude nemovitost celkově působit na případné zájemce. Zde vám přináším několik zásadních tipů, které vám pomohou zvýšit zájem kupujících o vaši nemovitost a tím pádem i její cenu.
Úklid je naprostý základ
Možná to zní jako samozřejmost, ale když se podíváte na inzeráty nemovitostí na inzertních portálech, realita je jiná. V tomto případě mám však na mysli nejen umytí oken a vytření podlahy, ale také vyklizení osobních věcí (oblečení z vestavěných skříní, šamponů a mýdel z koupelny, rodinných fotografií apod.). Pokud si s úklidem nevíte rady nebo nemáte dostatek času ani chuť vyklízet nemovitost, existují úklidové firmy, které zařídí nejen kompletní úklid, ale například i odvoz materiálu.
Mohli bychom to přirovnat třeba k prodeji aut. Prodávající často investují do drobných oprav, vůz pořádně umyjí, vyleští, vyluxují a schovají své věci (CDčka, vonné stromečky apod.), aby vůz působil čistě a neutrálně – připravený pro nového majitele.
Výmalbu doporučuji v 90 % případů
Souvisí s úklidem a osobně doporučuji výmalbu ve většině případů. Pokud interiér potřebuje vymalovat, je nejvyšší čas pustit se do toho před prodejem. Ideální barva? Polárně bílá. Interiér se tak provzdušní, opticky zvětší a bude doslova zářit čistotou.
Novodobý fenomén zvaný home staging
Home staging spočívá v jednoduchých a nenáročných úpravách interiéru, které však mají výrazný podíl na vnímání dané nemovitosti. Ať už hovoříme o výměně žárovek v osvětlení, které výrazně zesvětlí celý interiér, závěsech či ubrusech, které sladí interiér do příjemných tónů, nebo třeba svíčkách či váze s květinami, které dokreslí celkovou atmosféru. Většinou si interiér vezmou do parády specialisté na home staging, kteří s sebou do nemovitosti vezmou svůj velký kufr s interiérovými doplňky a jednotlivé místnosti postupně ladí.
Tato forma přípravy nemovitosti k focení se využívá především u nemovitostí po rekonstrukci či u novostaveb, ale je možné takto upravit rovněž chatu, chalupu i starší byt či rodinný dům. Skvěle poslouží i při nedostatku nábytku, aby místnosti nepůsobily prázdně. Používá se například nafukovací pohovka, kterou následně pokrývá deka s malými polštářky. A spousty dalších doplňků a vychytávek. Právě home staging se výrazně podílí na vyšší poptávce po dané nemovitosti. Kontakt na takového specialistu je pak naprosto klíčový. Dobrý makléř ho vždy má.
Další užitečné tipy
V případě prodeje rodinného domu se zahradou by úpravám neměla uniknout ani zahrada. Opět nemusí jít o zásadní změny jako spíše o pravidelnou údržbu, aby nepůsobila zanedbaně. V případě zimního prodeje nemovitostí, kde během prohlídek nikdo nebydlí, doporučuji zatopit. Zájemci by se při prohlídkách měli cítit příjemně. Pokud by byla zájemci při prohlídce zima, nepřesvědčí ho to o tom, že by se měl v nemovitosti déle zdržovat a detailněji si nemovitost prohlížet či například plánovat budoucí umístění nábytku.
Profesionální prezentace
A v neposlední řadě patří velká důležitost profesionální prezentaci nemovitosti. Ta spočívá v pořízení fotografií či videoprohlídky v podání profesionálů, kteří se specializují právě na nemovitosti. Další možností je takzvaný matterport neboli 3D sken nemovitosti, kterou si tak můžete detailně projít i z pohodlí svého domova. To může přivést nové zájemce o nemovitost nebo naopak vyselektovat ty, kteří by šli na prohlídku pouze ze zvědavosti. Navíc vám pak fotografie či videa mohou sloužit jako hezká památka na nemovitost, kterou jste prodali.
Zajímá vás, jak vypadá moje nabídka nemovitostí na prodej?
Vyplatí se do prodeje nemovitosti investovat?
Prodávající jsou často toho názoru, že do prodávané nemovitosti nechtějí moc investovat. Zejména pokud nemovitost prodávají, protože právě peníze potřebují. Rád bych vám na základě svých zkušeností doporučil, že se těch pár tisíc do přípravy nemovitosti k prodeji investovat opravdu vyplatí. V drtivé většině případů vám přinesou desetitisíce navíc, výjimkou nejsou ale ani statisíce.
Chcete za svou nemovitost získat co nejvíce?
_____________
O autorovi
Michal Hlavatý je profesionál realit pro Plzeňský kraj. Zároveň působí jako manažer pobočky ve Starém Plzenci, kde má na starosti kromě chodu kanceláře také rozvoj týmu makléřů. Jeho nabídky najdete na webu www.hlavatymichal.cz a nejnovější informace na Facebooku.